Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday 11 March 2012

10 Khasiat Utama Melakukan Seks



Diantara Anda mungkin masih banyak yang memandang aktiviti seks hanyalah sebagai salah satu bentuk untuk memuaskan nafsu semata-mata. Padahal di luar itu, seks ternyata memiliki pelbagai manfaat yang dapat meningkatkan kualiti hidup dan kesihatan, baik dari segi fizik mahupun psikologi.



Menurut kajian, setidaknya ada 10 keuntungan yang dapat diperoleh dari aktiviti seks yang teratur dan terancang.


1. Melegakan Stress.
Kajian pakar dari Scotland didalam jurnal Biological Psychology menyatakan, salah satu manfaat utama seks dalam kesihatan, ianya dapat menurunkan tekandan darah dan melegakan stress secara umumnya. Kesimpulan ini diambil daripada kajian 22 lelaki dan 24 perempuan. Hasil kajian yang dilakukan keatas mereka yang melakukan hubungan seks secara teratur dapat mengawal stres lebih baik daripada orang biasa.


2. Tingkatkan daya ketahanan tubuh badan.
Kehidupan seks yang baik akan membantu membina kesihatan fizik yang baik. Melakukan seks sekali atau dua kali seminggu akan membantu meningkatkan antibodi yang Immunoglobin A atau 1gA, yang mampu melindungi anda daripada jangkitan flu.


Menurut penelitian pakar, aktiviti seks selama 13 minit akan membantu membakar 85 kalori. Sekiranya anda melakukannya sebanyak 42 kali setahun ( sebulan 3 kali ) ini bererti anda telah membakar kalori sebanyak 3570, lebih dari cukup untuk menurunkan 0.5kg bera badan anda. "Seks adalah lebih hebat daripada olahraga " kata Patti Britton, PhD, seksolog dan Presiden American Society of Sexuality Educators and Therapist.


4. Menyihatkan jantung dan saluran darah.
Mestikun ada mitos yang mengatakan tenaga dan kekuatan semasa melakukan hubungan seks akan menyebabkan strole, namun pakar dari English menyatakan bahawa tanggapan itu tidak benar sama sekali. Dalam kajian yang telah direncanakan didalam Journal Epidemiologycal and Community Health, kekerapan melakukan seks secara rutin tidak ada kaitannya langsung dengan stroke. Ini adalah berdasarkan kajian yang dilakukan keatas 914 pesakit selama 20 tahun pemantauan. Hasil kajian juga menunjukkan seks sekali atau dua kali seminggu akan dapat menurunkan risiko serangan jantung secara mengejut sebanyak 50% pada lelaki, berbanding mereka yang melakukan seks secara sekali dalam sebulan.


5. Tingkatkan kepercayaan diri.
Meningkatkan kepercayaan diri adalah salah satu dari 237 alasan orang melakukan seks. Kajian ini telah dilakukan oleh ahli dari Universiti Texas dan direncanakan dalam Archives of Sexual Behavior.


6. Memperbaiki hubungan keintiman.
Melakukan seks dan orgasme akan meningkatkan hormon oksitosin atau juga disebut hormon cinta. Hormon ini dapat membantu pasangan membangun dan memperkuat ikatan dan kepercayaan satu sama lain. Hasil kajian daripada Universiti Pittsburgh dan Universiti North Carolina mengevaluasi respon 59 wanita premenopause. Kajian dilakukan dengan mengambil kira kadar hormonnya sebelum dan setelah berhubungan dengan suami mereka yang diakhiri dengan berpelukan. Kajian menunjukkan, semakin sering terjadinya sentuhan, semakin tinggi kadar oksitosin. "Kadar oksitosin membuat kita merasa ingin mengasihi dan rapat," kata pakar.


7. Mengurangkan rasa sakit.
Ketika hormon oksitosin dalam tubuh meningkat, endorphin juga akan naik dan rasa sakit akan berkurang. Oleh sebab itu, jika rasa sakit kepala, artritis atau gejala sidrom premenstrual Anda boleh hilang setelah berhubungan seks. Ini adalah kerana disebabkan oleh hormon oksitosin.


8. Tekanan risiko kanser prostat.
Kajian pakar dari Australia pernah menyatakan bahawa ejakulasi secara teratur akan menurunkan risiko kanser prostat. Artikel ini telah direncanakan didalam British Journal of Urology International.
9. Memperkuat otot dasar pinggul.
Gerakan ini akan memberi kenikmatan bagi kedua pasangan, selain juga membantu memperkuat bahagian otot .


10. Memperbaiki kualiti tidur.
Menurut penelitian, oksitosin yang dilepaskan semasa orgasme juga dapat merangsang rasa mengantuk. Dengan tidur yang cukup, kesihatan pun akan lebih baik kerana tekanan darah dan berat badan tetap terpelihara.

No comments:

Post a Comment